Πιο συγκεκριμένα ο νέος λιμένας θα εξυπηρετήσει κατά κύριο λόγο τα πλοία που θα εκτελούν δρομολόγια από τη Ραφήνα προς το Σίγρι αλλά και από τη Βόρειο Ελλάδα.
Σκοπός της κατασκευής του, είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορικού και επιβατικού λιμένα στο Σίγρι που αφ' ενός θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ήδη υπάρχουσα ακτοπλοϊκή κίνηση, αφ' ετέρου θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, γεγονός καθοριστικής σημασίας για το Σίγρι και την ευρύτερη περιοχή της Βορειοδυτικής Λέσβου με άμεση θετική επίπτωση στην τουριστική της κίνηση.
Επισημαίνεται ότι η δημιουργία του νέου επιβατικού λιμένα, πέραν της προαναφερθείσας αναβάθμισης των θαλάσσιων συνδέσεων και της καλύτερης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης ολόκληρης της Βορειοδυτικής Λέσβου, είναι εντελώς απαραίτητη για την εξυπηρέτηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Σιγρίου με τη Ραφήνα και τη Βόρειο Ελλάδα.
Συνοπτικά ο εμπορικός και επιβατικός λιμένας καλείται να καλύψει τις παρακάτω ανάγκες:
- τη διαμόρφωση δύο θέσεων πλαγιοδέτησης Ε/Τ-Ο/Γ πλοίων στον επιβατικό λιμένα, οι οποίες θα χρησιμοποιούνται εναλλακτικά ανάλογα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες.
- την εξυπηρέτηση της κίνησης των εμπορικών σκαφών, χωρίς παρεμπόδιση της λειτουργίας του επιβατικού λιμένα (στα ίδια κρηπιδώματα θα εξυπηρετούνται και τα μεγάλα αλιευτικά σκάφη ανοικτής θάλασσας που προσεγγίζουν στο Σίγρι για εκφόρτωση νωπών αλιευμάτων κατά τη διάρκεια της αλιευτικής περιόδου).
Το έργο περιλαμβάνει τις εξής παρεμβάσεις:
Α) Κρηπιδώματα
Β) Λιμένας εξυπηρέτησης εμπορικών και επιβατικών (Ε/Γ-Ο/Γ) πλοίων
Γ)Χερσαίος χώρος εμπορικού-επιβατικού λιμένα
Πίσω από τα κρηπιδώματα και το πρανές προστασίας θα διαμορφωθεί με επίχωση ο χερσαίος χώρος του λιμένα. Ο χώρος αυτός θα εκτείνεται μέχρι την υφιστάμενη ακτή, ενώ η υψομετρική διαμόρφωση με επίχωση θα φθάσει μέχρι την υφιστάμενη παραλιακή οδό.
Δ) Χώρος πρασίνου
Μεταξύ του κρηπιδώματος και του χερσαίου χώρου του εμπορικού και επιβατικού λιμένα παρεμβάλλεται μία ζώνη πρασίνου, πλάτους 10μ., που διαχωρίζει με φυσικό τρόπο τις λειτουργίες των 2 τμημάτων αποτρέποντας σε σημαντικό βαθμό την οπτική αλλά και ακουστική όχληση από τον χώρο αναμονής και ελιγμών των οχημάτων προς το αλιευτικό καταφύγιο και κατ’ επέκταση προς τον παρακείμενο αστικό ιστό.
Ε) Εκσκαφές Λιμενολεκάνης
Ο θαλάσσιος χώρος πρόσβασης, παραβολής και ελιγμών των εμπορικών και επιβατικών σκαφών θα εκβαθύνει
ΣΤ) Τεχνικά έργα
Προβλέπεται η κατασκευή υπόγειου χώρου τοποθέτησης προκατασκευασμένων δεξαμενών παραλαβής αποβλήτων. Ο χώρος αυτός θα είναι κατά το σύνολο του όγκου του υπόγειος σε σχέση με τη διαμορφωμένη στάθμη του χερσαίου χώρου.
Ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Νάσος Γιακαλής, σχολιάζοντας την εξέλιξη αυτή, τόνισε πως πλέον ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση ενός έργου που αποτελεί πάγιο αίτημα ετών των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Σιγρίου και η υπόθεσή του πέρασε από πολλές δυσκολίες.
Χαρακτηριστικά ο κ. Γιακαλής δήλωσε:
«Όπως έχω τονίσει ξανά, ένα πραγματικά πολύπαθο έργο, μπαίνει στην τελική του ευθεία και με την ολοκλήρωσή του σε συνδυασμό με την υλοποίηση και του δρόμου Καλλονής – Σιγρίου που εκτελείται, αναμένεται να δώσει τις αναπτυξιακές προοπτικές που απαιτούνται στην περιοχή αυτή του νησιού της Λέσβου.
Πρόκειται για ένα έργο πνοής για τη Λέσβο αλλά και για τη διασύνδεση των νησιών του Βορείου Αιγαίου και η ένταξή του στο ΕΣΠΑ έρχεται να απαντήσει έμμεσα και σε διάφορους που την αμφισβητούσαν τους τελευταίους μήνες».