Ένα βραχυκύκλωμα σε γραμμή διανομής της ΔΕΗ που «μεταφέρθηκε» στο εργοστάσιο, ήταν σύμφωνα με τον Διευθυντή του εργοστασίου της ΔΕΗ, η αιτία του μπλακ άουτ βύθισε για δυο ώρες στο σκοτάδι της Λέσβο παραμονές του Πάσχα. Τα προβλήματα στην ηλεκτροδότηση ωστόσο- παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις- συνεχίστηκαν και τις επόμενες ημέρες και τελευταίο μεσημεριανό μπλακ- άουτ ανήμερα του Πάσχα. «Δεν είχε να κάνει σε καμιά περίπτωση, η διακοπή, με πρόβλημα έλλειψης ισχύος γιατί διανύουμε μια περίοδο χαμηλών φορτίων. Υπάρχουν ημέρες που δουλεύουν μόνο δυο μεγάλες μηχανές αφού δεν υπάρχει ανάγκη να λειτουργήσουν και άλλες» λέει ο κ. Κατσάνης.
Φωτοβολταϊκά παράγουν ισχύ αλλά ….
Ο ίδιος τονίζει ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχει αυξηθεί κατακόρυφα η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, κυρίως σε αγροτικές περιοχές, αλλά και με τη λειτουργία των αιολικών πάρκων έχει «μοιραστεί» ένα μέρος παραγωγής ενέργειας, σε αυτά τα εναλλακτικά μέσα παραγωγής. Σε περιόδους μάλιστα μεγάλης ηλιοφάνειας μπορεί τα φωτοβολταϊκα να παράγουν ισχύ μέχρι και 9 mw , όσο δηλαδή μια μηχανή στο εργοστάσιο της ΔΕΗ.
«Η λειτουργία των συστημάτων αυτών σίγουρα βοηθάει όμως από την άλλη μεριά όμως είναι πολύ ευαίσθητα αυτά τα συστήματα και με το παραμικρό πρόβλημα «φεύγουν» εκτός δικτύου. Για παράδειγμα ανήμερα του Πάσχα όταν παρουσιάστηκε ισχυρό βραχυκύκλωμα σε δίκτυο διανομής στο κέντρο της Μυτιλήνης, στην περιοχή της προκυμαίας, αμέσως όλα τα φωτοβολταϊκά «έφυγαν» από το σύστημα με αποτέλεσμα να παρασύρουν με τη σειρά τους και να βγάλουν εκτός λειτουργίας μια μηχανή του εργοστασίου της ΔΕΗ. Τότε το πρόβλημα μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο. Όταν ξαφνικά «φεύγουν» τα φωτοβολταϊκά προκαλείται αποσυντονισμός και στο εργοστάσιο. Ανατρέπεται ξαφνικά η ισορροπία ζήτησης ισχύος σε σχέση με την παραγωγή και τότε προκαλείται αποσυντονισμός. Το μπλακ αουτ δεν είναι βλάβη, είναι αυτόματη ενέργεια από το σύστημα και προκαλεί γενική διακοπή».
Καλοκαίρι με ….διακοπές;
Με το καλοκαίρι να βρίσκεται προ των πυλών οι πρόσφατες διακοπές ρεύματος δημιουργούν εύλογη ανησυχία για το τί μπορούμε να περιμένουμε το καλοκαίρι όταν η ζήτηση ισχύος αναμένεται ν’ αυξηθεί κατακόρυφα. Ο Διευθυντής του εργοστασίου της ΔΕΗ κ. Αντώνης Κατσάνης είναι κατηγορηματικός. «Πρόβλημα ισχύος δεν υπάρχει έχουμε δυνατότητα να καλύψουμε τη ζήτηση, δεν μπορούμε να προβλέψουμε όμως ότι δεν θα έχουμε διακοπές. Σε αυτόνομους σταθμούς παραγωγής ενέργειας είναι αστείο να κάνουμε προβλέψεις για το αν θα υπάρξουν διακοπές. Μπορούμε να εξασφαλίσουμε επάρκεια ισχύος όμως αν θα υπάρξει υπερφόρτωση στο δίκτυο, αν παρουσιαστούν βραχυκυκλώματα, αυτά θα μεταφερθούν στο εργοστάσιο».
Ήδη σύμφωνα με τον κ. Κατσάνη το εργοστάσιο έχει στη διάθεσή του ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη ισχύος 10 mw τα οποία είναι σε ετοιμότητα σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη. Συνολικά το εργοστάσιο έχει στη διάθεσή του 17 μηχανές, από τις οποίες οι 4 -5 είναι μεγάλης ισχύος. Όσο αφορά τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη θα γίνει διαγωνισμός για να κριθεί αν θα χρησιμοποιούν αυτά που έχει στη διάθεσή του το εργοστάσιο ή αν θα επιλεγούν άλλα. Αυτό είναι κάτι που θα κριθεί σε ενάμιση περίπου μήνα, δηλαδή αρχές Ιουλίου.
Εκσυγχρονισμός του εργοστασίου
Η ΔΕΗ έχει κινήσει διαδικασίες για εκσυγχρονισμό του εργοστασίου της Επάνω Σκάλας γεγονός που προκάλεσε εύλογες υποψίες για προσπάθεια να εδραιωσει τη λειτουργία του εργοστασίου στην Επάνω Σκάλα της Μυτιλήνης και να «παγώσει» οριστικά τα σχέδια μετεγκατάστασης του εργοστασίου στη «Σαρακήνα».
Όσο αφορά στο θέμα αυτό ο κ. Κατσάνης υποστηρίζει σε όλους τους τόνους ότι ο εκσυγχρονισμός του εργοστασίου, αποτελεί μόνο «τονωτική ένεση» για τη λειτουργία του και δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανάγκη μετεγκατάστασης και δημιουργίας νέου εργοστασίου. «Στο εργοστάσιο υπάρχουν σήμερα τρεις μηχανές πολύ παλιάς τεχνολογίας και εξαιρετικά ρυπογόνες συνολικής ισχύος 17,5mw καθώς και μια ακόμη, πιο παλιά η οποία δεν λειτουργεί καν. Αυτές οι τέσσερις μηχανές πρέπει να φύγουν και ν’ αντικατασταθούν από νέες. Ο χρόνος ζωής μιας μηχανής είναι μέχρι 25 έτη. Αυτές η μηχανές είναι πάνω από 25 χρονών αφού είναι του ’84, του ’86 και του ’87 αντίστοιχα. Η δε πιο παλιά είναι του 1975. Πρακτικά αυτές οι μηχανές είναι άχρηστες. Χρειάζεται να εγκατασταθούν νέες μηχανές με μεγαλύτερη αξιοπιστία, λιγότερους ρύπους και λιγότερο καύσιμο. Το κόστος εξάλλου από τη λειτουργία αυτών των μηχανών, που ξοδεύουν περισσότερο καύσιμο, το πληρώνει τελικά ο κόσμος».
Η ΔΕΗ αναμένει τώρα την άδεια παραγωγής από τη ΡΑΕ ενώ στη συνέχεια θα γίνει διαγωνισμός για την προμήθεια των νέων μηχανών, αφού πρώτα εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι. Η ΔΕΗ έχει ζητήσει και τη γνωμοδότηση των τοπικών αρχών (Δήμου και Περιφέρειας Β. Αιγαίου) για το έργο αντικατάστασης μηχανών, γνωμοδότηση που όμως «σκοντάφτει» στις δεσμεύσεις που ζητούν οι τοπικοί παράγοντες από τη ΔΕΗ ότι θα προχωρήσει το έργο της μετεγκατάστασης.
Το …νέο εργοστάσιο
«Το εργοστάσιο στη Μυτιλήνη είναι παλιό, όσες εργασίες και αν γίνουν όσες μηχανές και αν αλλάξουν δεν παύει να υπάρχει ανάγκη δημιουργίας νέου εργοστασίου. Όταν σε μερικά χρόνια αυξηθεί η ζήτηση ισχύος τότε τα πράγματα θα φθάσουν στο απροχώρητο και τότε οι διακοπές ρεύματος μπορεί να γίνονται μέρα – παρά μέρα. Αυτό πρέπει να γίνει για να γίνει αντιληπτή η ανάγκη δημιουργίας νέου εργοστασίου; Γιατί τότε θα είναι αργά. Χρειάζονται τουλάχιστον 4- 5 χρόνια για να γίνει νέο εργοστάσιο» λέει μιλώντας στα «Ν.τ.Λ» ο Διευθυντής του εργοστασίου της ΔΕΗ ρίχνοντας …στις τοπικές αντιδράσεις το μπαλάκι της ευθύνης για την καθυστέρηση υλοποίησης του έργου που η ίδια η ΔΕΗ είχε ανακοινώσει δια στόματος Αθανασόπουλου μετά βαϊων και κλάδων το …2008 με ορίζοντας ολοκλήρωσης …το 2012 (!)
Ο κ. Κατσάνης υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει ζήτημα έλλειψης κονδυλίων από πλευράς ΔΕΗ για την υλοποίηση του έργου αφού «ήδη έχει ενταχθεί στον προϋπολογισμό της το ποσό των 150 εκατ. ευρώ για το έργο του νέου εργοστασίου». Από την άλλη μεριά όμως η επιχείρηση φέρεται να καθυστερεί όλα αυτά τα χρόνια, λόγω των ..τοπικών αντιδράσεων. «Ποιος να τα βάλει με τα δικαστήρια; Στην περιοχή αυτή, που είναι μια απόκρημνη και μακριά από κατοικημένες περιοχές, θα γίνουν απαλλοτριώσεις οικοπέδων όμως πάνε τώρα να προσβάλλουν την απόφαση αποχαρακτηρισμού της περιοχής, αφού δεν υπάρχουν ούτε πεύκα, μόνο και μόνο για να μπλοκάρουν την επένδυση».
Όταν το νέο εργοστάσιο θα είχε ολοκληρωθεί …το 2012
Τέτοια ζητήματα όμως δεν φαίνεται να υπήρχαν πέντε χρόνια πριν, τον Απρίλιο του 2008, όταν η ΔΕΗ ανακοίνωνε επίσημα στη Μυτιλήνη την έναρξη του έργου μετεγκατάστασης του εργοστασίου. Αναλυτικά η επίσημη ανακοίνωση τότε της ΔΕΗ όταν ανακοινώθηκε η δημιουργία Αυτόνομου σταθμού ισχύος 120ΜW στη Λέσβο, ανέφερε τα εξής:
«Ενημερωτική επίσκεψη στη Μυτιλήνη πραγματοποίησε κατά το διήμερο 4-5 Απριλίου 2008, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ κ. Τάκης Αθανασόπουλος, συνοδευόμενος τον Αντιπρόεδρο κ. Νίκο Χατζηαργυρίου, τους Γενικούς Διευθυντές Παραγωγής κ. Αβραάμ Μιζάν και Μεταφοράς κ. Δημήτρη Μπουσδέκη και από άλλα διευθυντικά στελέχη της Επιχείρησης.
Στο πλαίσιο της επίσκεψης το κλιμάκιο ενημερώθηκε για όλα τα θέματα που αφορούν τις δραστηριότητες της Επιχείρησης στο νησί και μετείχε σε σύσκεψη με τον Νομάρχη Λέσβου κ. Παύλο Βογιατζή και εκπροσώπους φορέων για την οριστική επίλυση των προβλημάτων επάρκειας που αντιμετωπίζει η Μυτιλήνη με την κατασκευή ενός νέου Αυτόνομου Σταθμού Παραγωγής (ΑΣΠ) ηλεκτρικού ρεύματος.
Σε συνέντευξη Τύπου ο κ. Τάκης Αθανασόπουλος αναφέρθηκε στην απόφαση της ΔΕΗ για τον χώρο εγκατάστασης του νέου εργοστασίου που θα λύσει οριστικά τα προβλήματα ηλεκτροδότησης του νησιού. Η νέα Μονάδα θα είναι προηγμένης τεχνολογίας ισχύος 120MW και θα κατασκευασθεί τηρώντας όλους τους προβλεπόμενους περιβαλλοντικούς όρους, ενώ η κατασκευή της αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2012. Η τοποθεσία που έχει επιλεγεί βρίσκεται μακριά από κατοικημένες περιοχές. σε απόσταση 7 χιλιομέτρων από το Μανταμάδο και δεν θα προκαλεί οποιαδήποτε περιβαλλοντική ή αισθητική όχληση, αφού η νέα μονάδα θα είναι ορατή μόνο από τη θάλασσα.
Το κλιμάκιο της ΔΕΗ επισκέφθηκε το χώρο που πρόκειται να εγκατασταθεί το νέο εργοστάσιο στην περιοχή Σαρακήνα και εξέφρασε την πλήρη ικανοποίησή του για την επιλεγείσα τοποθεσία καθώς πληροί όλες τις απαιτούμενες τεχνικές και περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Στη συνέχεια το κλιμάκιο με επικεφαλής τον κ. Τάκη Αθανασόπουλο συναντήθηκε με το Δήμαρχο Μανταμάδου κ. Στέφανο Αποστόλου και το Δήμαρχο Μυτιλήνης κ. Αθανάσιο Γιακαλή.
Η πραγματοποίηση της σχετικής επένδυσης αναμένεται να συμβάλλει σημαντικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής στην οποία θα εγκατασταθεί ο νέος ΑΣΠ, αφού θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και εισοδήματα τόσο κατά το στάδιο εκτέλεσης του σχετικού έργου όσο και για όλα τα χρόνια λειτουργίας της νέας μονάδας.
Μετά την οριστικοποίηση της χωροθέτησης του νέου ΑΣΠ θα ξεκινήσουν άμεσα όλες οι διαδικασίες για την κατά το δυνατόν ταχύτερη έναρξη των έργων κατασκευής των Γραμμών Μεταφοράς και υποδομών που απαιτούνται.