Αλλάζει ο χάρτης της ακτοπλοϊας στο Βόρειο Αιγαίο;

  • Τρίτη, 13 Μαΐου 2014 23:01

Κοντά στο δεύτερο βήμα για την αναδιάρθρωση του επιχειρηματικού χάρτη της βρίσκεται η ακτοπλοΐα, με τις πληροφορίες από την Ακτή Βασιλειάδη να αναφέρουν πως η Hellenic Seaways (HSW) εξετάζει εξαγορά της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου (ΝΕΛ) και την ανάληψη του μεταφορικού της έργου στο Βόρειο Αιγαίο.

Το πρώτο βήμα γίνεται από την Attica Group, ιδιοκτήτρια των Blue Star Ferries και Superfast Ferries, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τη Fortress Credit Corp., αλλά και με μεγάλο αριθμό ξένων και ελληνικών τραπεζών με στόχο την ενδυνάμωση της θέσης της. Σημειώνεται πως η Attica Group διαθέτει την καλύτερη εικόνα όσον αφορά τη σχέση δανεισμού και περιουσιακών στοιχείων. Συγκεκριμένα, οι τραπεζικές υποχρεώσεις της είναι 290 εκατομμύρια ευρώ έναντι αξίας στόλου 628 εκατομμυρίων Για τον σκοπό αυτό έχει δρομολογήσει τη μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση του δανεισμού της και την προσέλκυση στρατηγικών συμμάχων ώστε να χρηματοδοτήσει το business plan της και να ενδυναμώσει τον ρόλο της στις διαδικασίες της συνολικής αναδιάρθρωσης του ακτοπλοϊκού κλάδου που βρίσκονται σε εξέλιξη με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς.

Εκδοση ομολόγου

Στις εν λόγω συζητήσεις εξετάζεται μεταξύ άλλων και η έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου. Η Πειραιώς διαθέτει σημαντική θέση στην HSW, ενώ παράλληλα είναι και η βασική πιστώτρια της ΝΕΛ. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως, αυτό το διάστημα, στελέχη της πρώτης πραγματοποιούν οικονομικό και νομικό έλεγχο στη ΝΕΛ και τεχνικό έλεγχο στα πλοία της.

Στο μετοχικό κεφάλαιο της HSW, όμως, εκτός από την Πειραιώς και την ΑΝΕΚ συμμετέχει με ποσοστό της τάξης του 30% και η Minoan, συμφερόντων του Ιταλού εφοπλιστή Εμανουέλ Γκριμάλντι.

Η Minoan αναφέρει στον ισολογισμό της ότι το ποσοστό αυτό είναι στοιχείο προς πώληση. Και ο έλεγχος του ποσοστού αυτού από ελληνική ακτοπλοϊκή ή ξένο επενδυτικό σχήμα αναμένεται να αποτελέσει το τρίτο βήμα. Το τέταρτο έχει να κάνει με την ANEK και το ενδεχόμενο εισόδου στρατηγικού επενδυτή ή περαιτέρω συνεργασίας της με άλλη εταιρεία, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Σημειώνεται πως ήδη ANEK και Attica Group έχουν επιτυχημένη συνεργασία στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, σε αμφότερες εκ των οποίων ανταγωνίζονται τη Minoan.

Η Minoan ολοκλήρωσε προ ολίγων μηνών τη δεύτερη αύξηση κεφαλαίου από πέρυσι το καλοκαίρι. Και τις δύο τις κάλυψε πλήρως ο βασικός της μέτοχος, η Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A, η οποία και ελέγχει πλέον ποσοστό της τάξης του 95% της εισηγμένης. Η τελευταία αύξηση ήταν της τάξης των 30,585 εκατ. ευρώ και ήλθε να προστεθεί στα 50,53 εκατ., τα οποία είχε ήδη βάλει λίγους μήνες νωρίτερα ο Grimaldi.

Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών το 2013 και οι τρεις μεγάλες εισηγμένες Attica, Minoan και ΑΝΕΚ παρουσίασαν μείωση ζημιών, EBITDA σε θετικό επίπεδο ενισχυμένα σε σχέση με το 2012, ενώ παράλληλα περιόρισαν τις υποχρεώσεις τους. Στην Attica ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 1,6%, στα 260,16 εκατ., έναντι 256 εκατ. το 2012 και τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 27,15 εκατ. έναντι 9,45 εκατ. Ο κύκλος εργασιών της Minoan παρουσίασε αύξηση στα 161,57 εκατ. και τα κέρδη ΕΒΙΤDA διαμορφώθηκαν στα 16,08 εκατ. έναντι ζημιών 7,21 εκατ. το 2012. Η ΑΝΕΚ παρουσίασε κύκλο εργασιών 178,0 εκατ. και κέρδη EBITDA 6,5 εκατ. από 4,2 εκατ. το 2012. Την ίδια ώρα, ο κύκλος εργασιών της ΝΕΛ (βρίσκεται σε καθεστώς εξυγίανσης του άρθρου 106) μειώθηκε 24,25%, στα 51,520 εκατ. και ενέγραψε ζημίες σε επίπεδο EBITDA ύψους 45,856 εκατ.

Σημειώνεται πως το management της ΝΕΛ έχει συγκαλέσει γενική συνέλευση των μετόχων στις 28 Μαΐου με θέμα την αύξηση κεφαλαίου κατά 19,16 εκατ.

 

Τρία βήματα για επιστροφή στα κέρδη

 

Καταλύτης στην κινητικότητα που παρατηρείται στον ακτοπλοϊκό κλάδο είναι η μελέτη που εκπόνησε η McKinsey για την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία, σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, προτείνει τρεις άξονες δράσεων για την επιστροφή του κλάδου σε επίπεδα κερδοφορίας ικανά να δικαιολογήσουν νέες χρηματοδοτήσεις. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι οι μεγάλες εταιρείες έχουν μια δυνητική προοπτική αθροιστικής κερδοφορίας ύψους 170-180 εκατ. ευρώ. Για να επιτευχθεί, προτείνονται ενέργειες σε τρεις άξονες: Πρώτον, να προχωρήσουν όλες οι δυνατές συνεργασίες. Κινήσεις δηλαδή ανάλογες με τις συνεργασίες της Attica και της ΑΝΕΚ σε δρομολόγια της Κρήτης και της Αδριατικής. Δεύτερον, να γίνει ενδελεχής εξορθολογισμός της λειτουργίας τους με μειώσεις κόστους. Τρίτον, να προχωρήσει ο συνολικός εξορθολογισμός των δρομολογίων με τρόπο που θα επιτρέψει περαιτέρω οικονομίες κλίμακας.

(ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ κ.ΗΛΙΑ ΜΠΕΛΛΟΥ-ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 11.5.2014)

  • Πηγή : ellinikiaktoploia.gr

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

TRAVEL

ΠΑΡΑΞΕΝΑ

ΟΜΟΡΦΙΑ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

AGORA

ΚΟΥΖΙΝΑ

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ